Pages

Wednesday, March 20, 2013

Analisis Harga Emas – Trend Jangka Panjang


1. Paras harga emas ketika ini berada di level support (paras sokongan) yang sama dengan level support harga emas ketika ia turun pada tahun 2008.
2. Pada tahun 2008, harga emas bergerak turun dalam tempoh 10 bulan ekoran kesan daripada krisis subprima.
3. Kemudian bermula pada tahun 2009,2010 dan 2011 harga emas telah mendaki naik sehingga mencapai paras tertinggi sekitar $1925/oz, iatu bersamaan kira-kira 180% kenaikan.

4. Setelah itu harga emas bergerak turun bagi tempo…h sekitar 17 bulan sehingga ke hari ini ekoran kesan dari krisis kewangan di eropah dan krisis ekonomi di amerika.
5. Walaupun tempoh masa harga emas bergerak turun lebih lama berbanding pada tahun 2008, namun peratus (%) penurunannya masih sama sebagaimana % (peratus) harganya turun pada tahun 2008.
6. Tempoh yang lama ini disebabkan oleh krisis yang berlaku ketika ini lebih hebat berbanding yang berlaku pada tahun 2008 sehingga tempoh masa yang lebih lama diperlukan untuk pihak2 berkaitan mencari jalan penyelesaian.
7. Secara teknikalnya, harga emas ketika ini kelihatan sedang bersedia untuk memulakan ralli kenaikan harga pada bila-bila masa.
8. Berpandukan graf diatas, jika anda membeli emas pada ketika ini dan menjualnya pada paras harga resistance sekitar $1800/oz, memberikan gross gain sekitar 12%.
9. Nett profit anda akan bergantung kepada kadar % spread produk emas yang anda pilih. Sebagai contoh, jika spread produk emas yang anda pilih adalah 2%, bermakna 12% – 2% = 10% (untung bersih) daripada kenaikan harga emas tersebut. Jika spread produk yang anda pilih 10%, bermakna 12% – 10% = 2% (untung bersih).
10. Ini bermakna, lebih rendah spread produk yang dipilih, lebih banyak keuntungan yang akan diraih. Walaupun ia tetap akan menguntungkan anda dalam tempoh masa yang panjang, tetapi kalau ada pilihan lain yang boleh menguntungkan dalam tempoh masa yang lebih singkat, kenapa pilih tempoh masa yang panjang? kerana risiko yang dihadapi sama sahaja samaada ia memerlukan tempoh panjang atau pendek, dan dalam konteks risk : reward, tempoh masa yang lebih panjang mengindikasikan nisbah risiko yang lebih besar.
11. Di malaysia, produk emas fizikal dengan kadar spread terendah setakat ini ditawarkan oleh Public Gold, dengan kadar spread serendah 2% – 3%.
12. Saya adalah Master Dealer Public Gold, dan anda boleh berhubung dengan saya sekiranya berhasrat untuk memulakan simpanan dan pelaburan emas fizikal dengan pilihan yang memberikan “investment value” yang lebih berbaloi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...